Wednesday, December 30, 2009

Sambal Sardin

abg wan plan nak mkn2, mungkin sempena hujung tahun kot..hehe..die kata nak masak nasi lemak, lauk sambal sotong, sambal ikan bilis ngan sardin bagai..sian lak die masak sorang2, ratu pun offer masak sardin sebab kan senang..haha

balik keje pegi la beli bahan2 tu ngan Mr.Faez, kebetulan lak Mr.Faez balik awal smlm, mekaseh abg..hehe

bahan2 nak masal sambal sardin nih..
1) sardin mestilah ad sardin kan..mcm2 brand ad, pilih ikot suke..

2) cili kisar
sebab nak masak sambal sardin, so tambahkan cili kisar ye..ni utk menambahkan kuah2 sardin tu, bg rasa sambal2 skit, xad la mkn rasa sardin semata2..hehe

3) dan bahan asas
senang jer, hiris2 bawang besar, bwg putih ngan cili merah (ataupun kat kg kami panggil cabai masak)..kalo suke bwg, potong banyak2 yerh..

mule2 ap lagi, mcm biasa tumis la bahan asas, bwg besar ngan bwg putih..ratu malas nak guna bwg merah yg kecil tu, guna yg besar sajork..minyak lebih skit sebab nak tumis cili lama2..

agak2 bwg dah garing2 tu, masukkan cili kisar td..goreng lelama tau, baru nyum2 rasa sambal tu..ratu goreng dlm 7 minit sebab cili nyer xbanyak pun..agak2 dah naik2 bau tu masukkan lebihan bwg besar ngan cabai masak td oke..bukan ap, xmo die nampak layu jer..

pastu masuk sardin td...xyah tambah garam ke ap..e2 pun dah masin..haha, ad org suke tambah asam keping, tp ratu xbubuh pun, sebab sardin nyer dah rasa masam2 skit..cukup la tu..

tadaaaaaa..dah siap..senang saje..hari ni bwk opis masuk dlm microwave panaskan..mudahh!!
nati kalo sempat ratu buat entry mkn2 bersama budak2 opis lak..

2 comments:

onniey84 said...

afuhaii terliur tengok sambal sardin tu

Ratu Cinta said...

hehe..lunch nati bole la cari sardin.. (^_*)