Monday, December 7, 2009

Jom Masak2

Disebabkan Mr.Faez xad 3 hari 2 malam nie sebab g outstation, maka ratu pun terpaksa lah merajinkan diri maen masak2 sorang2 sebab xad teman nak makan, xkanlah nak pegi makan kat kedai sorang2 ye dak? itu bukan jenis ratu..hehe, rela masak ok!

so, mari kite mulekan kelas memasak kte...hikhik, menu nyer ialah sambal sotong cili api dengan kacang buncis sos tiram..ad minat?

so, b4 masak2 sotong tu, 1st skali mestilah buang dakwatnyer dulu, pastu potong kecik2, ad yg xsuke potong kecik, bole masak sekor skali..hehe
disebabkan ratu mkn sorang, sotong yg ratu beli 3 ekor jer, cukup utk sorang mkn..e2pun dah banyak sampai meratah2..lalala

mcm biasa, bahan2 asas nyer bawang lah kan..tumbuk bawang putih ngan bawang merah, xperlu hancur sangat, xbest nak tumis menumis nati..sape xrajen blend jer, sape rajen meh tumbuk2 gune lesung aje, tp kalo menumbuk lagi umphh masakan uols..barulah nampak ciri2 kerajinanmu..

jumlah bawang putih ngan bawang merah ikot kesesuaian jumlah sotong oke, lagi banyak bawang merah, lagi manis masakan korang..

pastu amek la beberapa biji cili api, campur merah ngan ijau..tp jgn banyak sangat k, nati bile pedas bole mendatangkan sakit kat tali perut tu.. sape rajin buang le skit biji cili nun, tak elok mkn biji cili, apendiks..hehe. tp ratu suke pedas, so haruslah banyak cili api nyer..tumbuk ngan belacan skit ajo..tambah garam skali bile menumbuk, tp sedikit saje ok!!

walhal bole jer tumbuk skali bawang dengan cili, tp bile kerajinan melanda, segala2 nyer menjadi sistematik..kan best bile maen masak2 kite sediakan bahan2 nyer ikut jenis2 nyer..heheh

saje nak bitau: waktu nih sambil menumbuk sambil bergayut dengan Mr.Faez..hikhik, nak layo Mr.Faez ratu makan sotong..lalala..opsss layo tu ialah menunjuk2 gitu

tadaaa!! sebelum kite tumis-menumis, kite goreng skit sotong td k, xyah goreng lama2, 2 minit cukup..sotong, kalo kte masak lama2 jadik xsedap tau, nati die macam liat2 skit..kalo uols xnak goreng pun xpe..ratu goreng skit sebab nak kurangkan air2 dlm badan sotong tu..

then, mule la acara tumis-menumis..tumis la bawang td dgn sedikit minyak, kurangkan minyak dlm masakan, kolestrol harus dikurangkan dlm pemakanan..(hehe, sesi memasak dengan sesi menjaga kesihatan skali)

bile dah garing bawang2 td, kite masuk pulak cili yg dah ditumbuk td, gorenglah sampai cili tu betol2 masak, so xadelah rungutan sakit perut nati..

pas cili dah betol2 masak, masukkan sos cili ngan kicap skit yer..sape suke sos ikan, letak sos ikan pun sodap...ratu letak sos ngan kicap sebab nak bg rase masam2 manis skit, so xadelah pedas kematu nati time mkn..

tada!! dah siap satu menu..sotong nyer 3 ekor jer, tp mcm banyak kan, Alhamdulillah..

inilah pulak kacang buncis tumis sos tiram...
sebab tumis sayur sume org tahu, ratu malas nak pic gambar satu persatu..hihihi..
mule2 uols tumis lah bawang merah, bawang putih, cili dan sedikit ikan bilis dulu, bile dah naek bau masukkan sayur, then tambah skit sos tiram..bile dah bubuh sos tiram xperlu tambah garam..e2 pun dah sodap!! tambah skit air supaye xhangus kacang buncis tu...masak sayur 5 minit je, xyah tumis lama2, hilang zatnyer..heheh

Alhamdulillah, habis dimakan..makan sorang2 jer sambil tengok tv cite nenek kebaya..hehehe..pedas ok, sambil menangis2 makan..hahaha..

jumlah masakan ni xsampai pun 5 ringgit, bole makan 2 orang lagi tu, untung2.. sape nak order?
haha, inilah gambar si tukang masak..poyo di situ!!

2 comments:

Redbloodsnow said...

whoaaa..sambal sotong tuh nampak sgt nangis kak teratai oiiii. leleh lioq zie tgk kooo...hiksss

Ratu Cinta said...

hehe..akak mkn pun nak nangis..pedas ya hamat..haha

cube la, zie kan suke mkn pedas2..hikhik